Zink lagi dan lagi dan lagi dan lagi.... - CIK MIL MILA

Wednesday, April 24, 2013

Zink lagi dan lagi dan lagi dan lagi....

Zink merupakan elemen surih yang penting untuk manusia, haiwan dan tumbuhan. Ia adalah penting untuk pelbagai fungsi biologi dan memainkan peranan penting dalam lebih daripada 300 enzim di dalam tubuh manusia. Badan dewasa mengandungi kira-kira 2-3 gram zink. Zink yang terdapat dalam semua bahagian badan: ia adalah dalam organ-organ, tisu, tulang, cecair dan sel-sel. Otot dan tulang mengandungi paling zink badan (90%). Kepekatan yang tinggi terutamanya zink dalam kelenjar prostat dan air mani.

Zink –penting untuk pertumbuhan dan pembahagian sel
Zink sangat penting terutamanya untuk ibu mengandung, untuk pembahagian sel janin dengan cepat. Zink juga membantu untuk mengelakkan keabnormalan kongenital malah penting dalam mengaktifkan pertumbuhan - ketinggian, berat dan pembentukan tulang pada bayi, kanak-kanak dan remaja.

Zink - penting untuk kesuburan
Zink memainkan peranan penting dalam kesuburan. Bagi lelaki, zink melindungi kelenjar prostat daripada jangkitan (prostat) dan akhirnya dari pembesaran (prostatic hypertrophy). Zink membantu mengekalkan jumlah sperma dan mobiliti dan tahap normal testosteron serum.

Bagi wanita, zink boleh membantu merawat masalah haid dan mengurangkan gejala-gejala yang dikaitkan dengan sindrom prahaid (PMS).

Zink - penting untuk sistem imun
Antara semua vitamin dan mineral, zink menunjukkan kesan yang paling cepat kepada semua sistem imun kita. Zink memainkan peranan yang unik dalam T-sel. Tahap zink yang rendah melemahkan T-sel yang mana ia tidak dapat mengenali dan melawan jangkitan tertentu. Peningkatan tahap zink telah terbukti berkesan dalam membanteras ‘pneumonia’ iaitu jangkitan paru-paru, cirit-birit dan jangkitan lain. Zink juga dapat mengurangkan tempoh dan tahap selesema biasa.

Zink - penting untuk rasa, bau dan selera
Zink mengaktifkan kawasan otak yang menerima dan memproses maklumat daripada rasa dan sensor bau. Tahap zink dalam plasma dan kesan zink terhadap nutrien lain, seperti ‘copper’ dan ‘manganese’ mempengaruhi  selera dan pilihan deria rasa. Zink juga digunakan dalam rawatan ‘anorezia’

Zink - penting untuk kulit, rambut dan kuku
Zink mempercepatkan pembaharuan sel-sel kulit. Krim zink digunakan untuk bayi untuk melegakan ruam lampin dan menyembuhkan luka dan kecederaan. Zink juga telah terbukti berkesan dalam merawat jerawat, masalah yang memberi kesan terutamanya remaja, dan zink telah dilaporkan mempunyai kesan positif terhadap ‘psoriasis’ and ‘neurodermitis’.

Zink juga digunakan sebagai agen anti-radang dan boleh membantu melegakan tisu kulit, terutamanya dalam kes-kes ‘sunburn’, lepuh dan penyakit gusi tertentu.

Zink adalah penting untuk rambut yang sihat. Tahap zink yang tidak mencukupi boleh menyebabkan kehilangan rambut, rambut yang kelihatan nipis dan tidak terurus serta masalah uban. Terdapat juga beberapa syampu yang mengandungi zink untuk membantu mencegah kelemumur.

Zink - penting untuk penglihatan
Kepekatan zink ditemui di retina. Kemerosotan retina disebabkan usia boleh dibantu dengan zink yang seolah-olah memainkan peranan dalam pembangunan kemerosotan makular berkaitan umur (AMD), yang membawa kepada kehilangan separa atau lengkap penglihatan. Zink juga boleh melindungi dari rabun malam dan mencegah perkembangan katarak.

Siapa yang memerlukan zink?

Setiap orang memerlukan zink. Kanak-kanak memerlukan zink untuk membesar, orang dewasa memerlukan zink untuk kesihatan. Perkembangan bayi, kanak-kanak dan remaja, wanita hamil dan ibu-ibu menyusu, atlet, vegetarian dan orang tua sering memerlukan lebih zink.

Di manakah kita boleh mendapatkan zink?

Kita mendapat zink terutamanya daripada makanan kita. Sumber-sumber utama zink adalah daging merah, ayam, ikan dan makanan laut, bijirin dan produk tenusu. Bioavailabiliti makanan berasaskan tumbuhan adalah lebih rendah kerana serat dan asid phytic yang menghalang penyerapan zink.

Diet yang seimbang adalah cara terbaik untuk menyediakan badan anda dengan zink. Satu tambahan zink atau tambahan multi-vitamin/multi-mineral harian boleh diambil sekiranya pengambilan pemakanan anda tidak mencukupi. *


















Anda boleh mencuba zink dari Shaklee. Ianya semulajadi. Tiada pengawet,  tiada pewarna dan tiada perasa tambahan. Dengan sebiji saja, mencukupi untuk diet harian.



Zinc Complex Shaklee


Jika berminat, anda boleh dapatkan harga yang istimewa dan konsultasi percuma dari saya.

Call/whatapps/sms: 019 2250752
Email : normila.muhamad@gmail.com
Add FB: Normila Muhamad
Like Fan Page: Mamanurins Vitamin Shop

*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments: