Merawat Luka - CIK MIL MILA

Friday, August 16, 2013

Merawat Luka

Kekurangan nutrisi dalam pemakananan membuatkan luka mengambil masa yang lama untuk sembuh.

Nutrien yang paling penting untuk penyembuhan luka adalah protein, zink dan vitamin C. Untuk memastikan penyembuhan luka optimum, anda perlu mengambil vitamin C dan zink melalui sumber makanan. Memenuhi keperluan melalui pemakanan secara umumnya adalah lebih baik daripada mengambil makanan tambahan. 

Proses

Sejurus selepas kecederaan, luka mempunyai peningkatan tahap radikal bebas yang bersedia untuk menyerang sistem imun anda. Badan anda, sebagai tindak balas, mengurangkan kehilangan darah dan bersedia untuk penyembuhan. Limfosit dan sel-sel imun yang lain tiba di luka dan membersihkan kerosakan tisu yang rosak, memusnahkan dan mencerna mana-mana bakteria. Penyembuhan jangka panjang bermula selepas itu dengan membentuk satu rangkaian kolagen baru, yang merupakan asas tisu parut.

Fungsi

Vitamin C menghasilkan kolagen dan memberikan kekuatan tambahan dan kestabilan kepada gentian kolagen. Ia juga antioksidan, yang bertanggungjawab untuk memerangi radikal bebas yang berbahaya kepada kesihatan anda.

Zink terlibat dalam sintesis DNA, pembahagian sel, sintesis protein, perencatan bakteria pertumbuhan, kematangan T-limfosit dan tindak balas imun.

Sumber Makanan

Vitamin C banyak terdapat dalam buah-buahan dan sayur-sayuran seperti buah-buahan sitrus, strawberi, tembikai, tomato, kentang dan brokoli.

Daging dan makanan laut seperti daging lembu, hati dan ketam adalah sumber zink yang baik. Sumber makanan lain zink dalam jumlah yang lebih kecil kacang, biji, telur, susu, gandum dan produk gandum.

Kesan buruk

Dos yang lebih tinggi daripada yang disyorkan vitamin C dan zink boleh menyebabkan masalah. Kesan-kesan sampingan yang tinggi tahap vitamin C termasuk rasa loya, cirit-birit, uricosuria dan batu asid urik. Walaupun ketoksikan zink akut jarang berlaku, dos yang tinggi rutin suplemen zink boleh menyebabkan kekurangan ‘copper’, immunosuppression dan ‘gastrointestinal distress’

Pertimbangan

Jika anda makan makanan seimbang, tidak ada keperluan untuk mengambil makanan tambahan. Malah, salah guna tambahan boleh membawa kepada dos berlebihan. Elaun harian yang disyorkan untuk unsur zink ialah 15 miligram setiap hari, manakala makanan tambahan mengandungi 20 atau 25 miligram. Zinc Complex Shaklee mengandungi 15mg (100%) diet yang disyorkan.

Set Euphoria Shaklee yang paling famous berkenaan dengan luka ini ialah set bersalin dan set pembedahan. Sangat sesuai untuk mereka yang mengalami luka akibat kemalangan, berkhatan, dan pembedahan.

Selamat dan berkesan. Untuk konsultasi percuma, sila hubungi saya ya.
COD di kawasan berikut:- Puchong, Cyberjaya, Putrajaya, Bandar Baru Bangi, Serdang, Seri Kembangan, Equine Park, Pasar Borong Selangor, Pulau Meranti, Highway MEX, Bukit Jalil, Sri Petaling, Kuchai Lama, Klang Lama, Sg Besi, Kem Sg Besi, UPNM, BTS, The Mines dan kawasan-kawasan sekitarnya.

Call/whatapps/sms: 019 2250752
Email : normila.muhamad@gmail.com
Add FB: Normila Muhamad
Like Fan Page: Mamanurins Vitamin Shop
Blog: www.mamanurins.blogspot.com

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

1 comment:

  1. oooo..yumida baru tahu..nice sharing
    klo luka..huhu..ngilu
    pastu gerun tengok darah

    jemput baca & komen entry yumida ni mila:

    http://umikasum.blogspot.com/2013/08/jom-komen-blog-jejaka-jambu-aka-mr-nan.html

    pengomen bertuah bakal memenangi hadiah..jemput la singgah :)

    ReplyDelete