Ujian Allah: Liver Function Test (LFT) - CIK MIL MILA

Monday, September 23, 2013

Ujian Allah: Liver Function Test (LFT)

Temujanji kedua di PDN, saya diberi keputusan makmal berkenaan dengan ujian darah yang dibuat di situ seminggu sebelumnya. Persoalan di hati, bagaimana mereka boleh membuat kesimpulan yang saya ada virus Hepatitis B sedangkan saya sangat yakin yang saya sihat. Bukan menolak takdir atau menidakkan kebenaran, tapi saya perlu tahu lebih terperinci.

Astagfirullahalazim...Ampunkan aku Ya Allah. Aku ingat aku sudah kuat padahal hati ini masih berkata-kata. Allah Taala berfirman, tidaklah beriman seseorang itu sebelum ia diuji. Ujian yang diberikan juga adalah untuk mengukur tahap keimanan seorang hamba. Ini telah dibuktikan secaara jelas berdasarkan ayat 1-2 surah al’-Ankabut (29:1-29:2); yang bermaksud

(1) Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? (2) Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta.

Berkali kali saya kata pada diri, aturan Allah itulah yang terbaik.Ketika entry ini ditulis saya sudah mampu menerimanya dengan tenang dan redha.

Ok. Kembali tentang laporan makmal.



Liver Function Test (LFT) - Ujian Fungsi Hati

Ujian fungsi hati ( LFTs ), merupakan satu kumpulan ujian darah yang mengesan keradangan dan kerosakan kepada hati. Melalui ujian ini, ia boleh menyemak bagaimana hati berfungsi. Ujian enzim hati termasuk ALT, AST, alkaline phosphatase; true liver function tests (LFTs) include PT, INR, albumin, and bilirubin.

Kenapa Perlu Semak Fungsi Hati ?

Kerana panel ujian hati diperintahkan sebagai ujian rutin makmal. Ramai doktor memeriksa hati dalam pesakit baru atau semasa pemeriksaan fizikal tahunan.

Doktor perlu menjalankan enzim hati dan ujian fungsi hati jika:
  • mengambil ubat yang boleh merosakkan hati
  • mempunyai penyakit hati
  • mempunyai tanda-tanda penyakit hati atau sistem hempedu (sakit perut, loya dan muntah-muntah, atau kulit kuning)
  • minum alkohol secara berlebihan
Ujian hati boleh dilakukan bersama-sama dalam panel atau diuji secara berasingan.(Am

Jika diperhatikan laporan makmal saya, kesemua ujian adalah dibawah paras normal kecuali Alanine aminotransferase (ALT). Bacaan sangat tinggi melebihi paras normal.

Enzim Ujian Hati: ALT dan AST

Penapis hati dan proses darah kerana ia beredar melalui badan. Ia memetobolismakan nutrien, menyahtoksin bahan-bahan berbahaya , membuat protein bagi pembekuan darah , dan melakukan banyak fungsi penting yang lain. Sel-sel di dalam hati mengandungi protein yang dipanggil enzim yang membolehkan tindak balas kimia.

Apabila sel-sel hati yang rosak atau musnah , enzim dalam sel-sel bocor keluar ke dalam darah , di mana ianya boleh diukur dengan ujian darah. Ujian hati memeriksa darah untuk dua enzim hati utama:
  • Aspartate aminotransferase (AST ), Enzim AST juga ditemui dalam otot dan banyak tisu lain selain hati.
  • Alanine aminotransferase (ALT ),  ALT adalah hampir secara eksklusif yang terdapat dalam hati.
Jika ALT dan AST ditemui bersama-sama dalam jumlah yang tinggi dalam darah , kerosakan hati sedang berlaku dan mungkin kerosakan yang serius.

Liver Enzyme Tests: Alkaline Phosphatase, 5’ Nucleotidase, and GGT

Satu lagi fungsi utama hati adalah pengeluaran hempedu , yang membantu mencerna lemak. Hempedu mengalir melalui hati dalam sistem tiub kecil ( saluran ), dan akhirnya disimpan di dalam pundi hempedu , di bawah hati.

Apabila aliran hempedu adalah lambat atau tersekat, tahap darah enzim hati tertentu akan meningkat
  • Alkaline phosphatase
  • 5' nucleotidase
  • Gamma-glutamyl transpeptidase (GGT)
Ujian hati boleh menyemak mana-mana atau semua enzim di dalam darah. Alkaline phosphatase adalah yang paling sering diuji daripada ketiga-tiga di atas.

Jika Alkaline Phosphatase, 5’ Nucleotidase, and GGT adalah tinggi , aliran hempedu sedang bermasalah dan boleh jadi serius. Masalah aliran hempedu boleh disebabkan oleh masalah di dalam hati, pundi hempedu, atau tiub yang menghubungkan mereka.

Ujian Fungsi Hati: PT dan INR

Selain fungsi dalam metabolisme , hati membuat protein yang penting untuk pembekuan darah yang normal . 'True liver function tests' memeriksa keupayaan hati untuk membuat protein. Termasuklah:
  • Prothrombin time ( PT) : Ujian masa yang diperlukan untuk sampel darah membeku , di bawah syarat-syarat tertentu di makmal. Jika tahap rendah faktor-faktor pembekuan hadir , Prothrombin time adalah lebih lama.
  • International normalized ratio ( INR ): Bukanlah suatu ujian sebenarnya, tetapi merupakan satu cara yang seragam bagi semua makmal melaporkan PT, supaya keputusan mereka boleh dibandingkan dengan tepat antara satu sama lain .
PT dan INR meningkat dalam orang yang mempunyai penyakit hati yang teruk kerana hati gagal untuk membuat jumlah biasa faktor pembekuan tertentu. Satu PT tinggi boleh mempunyai banyak sebab-sebab lain selain dari penyakit hati, walaupun begitu;

PT sering diperiksa bersama-sama dengan PTT (partial thromboplastin time), yang sebenarnya bukanlah ujian fungsi hati. Jika PT dan / atau PTT adalah tinggi, masalah dengan pendarahan atau pembekuan boleh hadir.


Ujian Fungsi Hati: Albumin

Hati juga membuat albumin, protein penting yang beredar di dalam darah. Tahap albumin adalah rendah untuk orang yang mempunyai penyakit hati yang kronik dan teruk, kerana hati tidak membuat jumlah biasa albumin. Walau bagaimanapun, paras albumin boleh jatuh dalam pelbagai keadaan perubatan. Tahap albumin rendah biasanya hanyalah sementara, jadi ia bukan cara yang boleh dipercayai untuk mendiagnosis penyakit hati.

Ujian Fungsi Hati: Bilirubin

Bilirubin adalah bahan buangan dari pecahan sel-sel darah merah. Hati memproses bilirubin supaya ia boleh dikeluarkan dalam najis. Bilirubin mengalir melalui saluran hempedu hati , larut dalam hempedu.

Tahap darah Bilirubin meningkat jika aliran hempedu terjejas. Ini boleh berlaku jika ada penyakit hati yang teruk, penyakit pundi hempedu, atau lain-lain keadaan sistem hempedu. Tahap bilirubin yang sangat tinggi menyebabkan penyakit kuning , di mana kulit dan putih mata kuning. Bilirubin boleh menjadi ujian fungsi hati yang berguna dalam orang yang ada masalah aliran. Bilirubin yang tinggi juga boleh hadir dalam orang-orang yang ada anemia hemolitik.


Kisahnya, panjang betul saya cerita. Nanti saya cerita tentang butir-butir setiap kali rawatan susulan yang saya lalui. Sudah 3 kali rasanya.


Till then nite nite all. Jangan lupa doa begini ye

"Ya Allah, bantu lah aku dalam mengingatiMu. Bantulah aku dalam mensyukuri nikmatMu. Bantulah aku dalam menambah amal ibadatku terhadapMu"

5 comments:

  1. Salam nak tahu jadi macamna la dengn result terkini ALT puan..sebb sy pun tinggi juga..2-2 ALT dan Ast tinggi..

    ReplyDelete
  2. salam puan....sy pn nk tau camne ngn result alt terbaru puan?sy pn tinggi lebih 100...leh share ilmu camne nak ubati?

    ReplyDelete
  3. LFT anak sya 53..knpa bleh jadi cam tu oo...??

    ReplyDelete
  4. A liver function test (LFT) is a blood test that measures the levels of several substances (enzymes and proteins) excreted by your liver. Levels that are higher or lower than normal can indicate liver problems. The end of a woman’s menstrual cycle is more than just the end of monthly periods. The significant decline in hormone production—and the years leading to it—results in medical issues and diseases. In response to the issues surrounding menopause, rhythmic hormone replacement is a viable solution that we at Harbor Compounding Pharmacy offer.

    ReplyDelete