Cyst dan Fibroid: Antara Usaha Merawat dan Cara Mencegah

11:03 AM

Seringkali kita mendengar kawan-kawan mengalami  masalah ketumbuhan cyst atau fibroid ini. Ianya seperti sinonim dengan seorang wanita.Ada yang belum berkahwin, yang mengalami senggugut kronik ketika datang bulan, ada juga yang sukar mengandung malah ada kes wanita yang sedang mengandung tetapi 'berkembar'kan fibroid. Ada seorang sahabat yang beberapa kali membuat pembedahan cyst, doktor menasihatinya untuk tidak membuat perancangan keluarga, dan berusaha untuk mengandung, kerana ia mengurangkan risiko cyst terjadi kembali. Sahabat saya berkata, di kalangan ahli keluarganya, ramai yang mengalami ketumbuhan ini kerana mereka belum bersedia untuk mengandung dengan mengambil pil kontraseptif.  Mereka yang tidak mengalami pula, punya ramai anak. Jadi, dia membuat kesimpulan, sekiranya mengandung, organ reproduksi menjadi normal dan risiko ketumbuhan berkurangan. Itu ceritanya.

Sumber: Google
Ketumbuhan ini merupakan ketumbuhan yang tidak normal yang disebabkan oleh radikal bebas. 
 
Apakah radikal bebas?

Radikal bebas adalah molekul yang kekurangan satu elektron, dan membuat molekul tersebut menjadi tidak stabil dan selalu berusaha mengambil elektron dari molekul atau sel lain. Radikal bebas dapat dihasilkan dari hasil metabolisme tubuh dan faktor luaran seperti asap rokok, hasil penyinaran ultra ungu, zat kimia dalam makanan dan bahan pencemar lain. Penyakit yang disebabkan oleh radikal bebas bersifat kronis, iaitu diperlukan masa waktu bertahun-tahun untuk penyakit tersebut menjadi nyata. Contoh penyakit yang sering dihubungkan dengan radikal bebas adalah serangan jantung dan barah. Untuk mencegah atau mengurangi penyakit kronik karena radikal bebas diperlukan antioksidan.
Radikal bebas yang mengambil elektron dari sel tubuh manusia dapat menyebabkan perubahan struktur DNA sehingga timbullah sel-sel mutan. Bila perubahan DNA ini terjadi bertahun-tahun, maka dapat menjadi tekanan oksidatif yang menimbulkan berbagai penyakit kronik seperti barah, penyakit jantung, dan alzheimer. Tubuh manusia, sesungguhnya dapat menghasilkan antioksidan tetapi jumlahnya sering sekali tidak cukup untuk menetralkan radikal bebas yang masuk ke dalam tubuh, dan juga ada beragam antioksidan yang tidak dapat dihasilkan dari tubuh tetapi harus melalui makanan. Sering sekali, zat pemicu yang diperlukan oleh tubuh untuk menghasilkan antioksidan tidak cukup dikonsumsi. Sebagai contoh, tubuh manusia dapat menghasilkan glutathione peroxidase, salah satu antioksidan yang sangat kuat, hanya saja, tubuh memerlukan pengambilan vitamin C sebanyak 1,000 mg untuk mendorong tubuh menghasilkan glutahione peroxidase ini.
SUMBER: WIKIPEDIA ORG 
Jadi, sangat jelas ketumbuhan seperti cyst dan fibroid boleh dicegah dengan pengambilan makanan yang tinggi antioksidan. Pengambilan makanan sahaja sangat tidak mencukupi apatah lagi dengan suasana masa kini yang banyak mengurangkan nutrisi makanan harian kita. Pilihan yang terbaik ialah dengan mengambil vitamin yang semulajadi iaitu Shaklee. Vitamin yang kaya dengan antioksidan adalah seperti berikut.

Caratomax (kaya dengan vitamin A), Vitamin C dan Vitamin E.


Untuk kesan yang lebih maksimum, ambil bersama Vivix



Ada juga persoalan dari sahabat saya: jika saya mengalami fibroid, sudah tentu sudah terlambat bagi saya untuk mencegah, jadi apa yang patut saya buat jika tidak mahukan pembedahan atau sebelum ia menjadi lebih serius?

Gla Complex sangat membantu untuk mengecutkan cyst, malah fibroid pun boleh. Ambil juga vitamin yang tinggi antioksidan ini untuk menyekat pertumbuhan kembali, banyak kes, selepas pembedahan, ketumbuhan berulang semula.



Boleh rujuk pada entri saya mengenai GLA di sini: GLA dan Manfaatnya . Ada juga beberapa testimonial yang menarik untuk dikongsi. Usaha dengan bersungguh-sungguh, amalkan pemakanan yang sihat dan gaya hidup yang sihat, ditambahkan dengan vitamin-vitamin berkualiti tinggi, in shaa Allah, pasti berhasil

Oh! Saya juga ada kisah mengenai testimoni fibroid oleh Master saya sendiri iaitu kak N. Jemput baca perkongsian beliau. Semoga bermanfaat


Call/whatapps/sms: 019 2250752
Email : normila.muhamad@gmail.com
Add FB: https://www.facebook.com/normila.muhamad
Like Fan Page: https://www.facebook.com/MamanurinsVitaminShop
Blog Urus Akaun Bisnes Kecil: www.normilamuhamad.blogspot.com

 *Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

You Might Also Like

0 comments