Jom Ganyang Aedes-Gigitan Maut-Cegah Denggi - CIK MIL MILA

Wednesday, February 19, 2014

Jom Ganyang Aedes-Gigitan Maut-Cegah Denggi

Tajuk memang gempak. Newsfeed FB saya banyak kes kawan-kawan dan saudara mara yang dijangkiti demam denggi. Seksa betul mereka yang demam denggi ini. Yang kita nampak, tak sama dengan yang menanggung. 

Ihsan: Google


Kadang-kadang bukan kita tak sengaja membiakkan nyamuk ni, ia mungkin berlaku tanpa disedari di kawasan perumahan. Suami saya pernah mengikuti aktiviti gotong royong sekitar taman tempat kami tinggal. Tau tak tempat kegemaran nyamuk ini? 

Jeng jeng jeng. Bukan dalam kawasan rumah. Sebab kebanyakan rumah, tiada tempat bertakung air, jadi nyamuk yang bijak-bijak tu buat tempat yang tersembunyi. Iaitu di dalam kawasan longkang. Maklumlah, kawasan perumahan kami, longkangnya underground. Bertutup rapat. Siapa pula yang rajin hendak buka penutup konkrit longkang tu ye tak? Melainkan pihak Indah water melalui besi jaring. Jika air longkang mengalir laju, mungkin tak sempat nyamuk tu hendak membiak. Yang menjadi masalahnya, air longkang bertakung. Walaupun tidaklah banyak air itu yang memungkinnya melimpah, tetapi takungan yang sedikit itu sahaja memadai untuk nyamuk itu bertelur dan membiak. Tak percaya? Cuba buka penutup longkang di kawasan rumah anda.

Jadi, tugas kita lah untuk memasukkan bahan pembunuh jentik-jentik atau nama saintifknya temephos mengikut sukatan yang disyorkan pada label. 

Periksa juga roof gutter atau palong hujan di atap rumah. Malah tempat letak kompressor penghawa dingin juga boleh menjadi target utama nyamuk aedes ini. Maklumlah, biasanya kompresor yang tidak mempunyai sistem perpaipan yang sempurna memungkinkan penakungan air. Walaupun sedikit jangan dipandang mudah ye.

Sekian tips kali ini. Entri seterusnya saya nak cerita kisah demam denggi pula. Stay tuned okeh.

Call/whatapps/sms: 019 2250752
Email : normila.muhamad@gmail.com
Add FB: https://www.facebook.com/normila.muhamad
Like Fan Page: https://www.facebook.com/MamanurinsVitaminShop
Blog Urus Akaun Bisnes Kecil: www.normilamuhamad.blogspot.com

*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments: