Kenapa Perlu Ambil Energizing Soy Protein (ESP) - CIK MIL MILA

Tuesday, March 11, 2014

Kenapa Perlu Ambil Energizing Soy Protein (ESP)

Makanan tambahan adalah keperluan untuk masa kini. Bagaimana mungkin kita boleh mendapat 100% nutrien dari makanan yang kita makan sedangkan sumbernya banyak yang tercemar. Kerana itu lah kita perlukan supplemen dan vitamin.

Apabila kita makan, makanan yang kita makan menjadi nutrien dan masuk ke dalam tubuh badan. Kemudian ia diserap ke dalam sistem kemudian ke organ ke tisu dan seterusnya kepada sel. 

 Jika anda pernah mendengar mitochondria? Ia merupakan rektor dalam sel . Dalam bahasa mudah, jika mitochondria ini bertenaga, barulah sel dalam badan kita bertenaga. Untuk sihat, sel dalam badan perlu sihat.

Asas yang paling penting ialah pembinaan sel

Sel perlu dibina untuk tumbersaran atau ketika berlaku kecederaan. Sel muka mati setiap 21 hari. Sel-sel lain mengambil masa 90-120 hari untuk mati. Sel perlu masa, ada tempoh untuk diperbaharui. Jika sel merebak tanpa kawalan, ia boleh membawa masalah yang lebih serius iaitu KANSER!!

Apakah bahan asas untuk pembinaan sel?

PROTEIN merupakan bahan asas binaan sel. Ia membaiki sel, hormon dan enzim. Protein sangat perlu untuk mengatasi stress, kehamilan, pertumbuhan dan rawatan. Maksudnya jika kita stress, kita sangat memerlukan protein untuk membina sel kerana stress boleh merosakkan sel-sel dalam badan. Begitulah juga jika kita cedera. Protein sangat diperlukan untuk memperbaharui sel yang rosak akibat kecederaan. 

PROTEIN pula terdiri dari 2 jenis

1. Non Essential-dibina oleh badan. Ada 13
2. Essential-perlu diambil dari luar (tidak boleh dihasilkan oleh tubuh badan)-Ada 9

Imbalance protein boleh menyebabkan penyakit gout. Mereka yang mempunyai penyakit gout tidak boleh mengambil protein seperti daging/ayam atau udang. Ini kerana protein yang terkandung dalam makanan ini sudah pun dihasilkan oleh badan. Jika ia diambil lagi dari luar, berlakulah ketidakseimbangan. Itu lah yang menyebabkan masalah gout.

Ramai yang kata mereka sudah cukup mengambil protein daripada makanan seperti ayam, telur, daging dan udang. Mengapa pula perlu mengambil makanan tambahan protein?

Sebelum kita cerita mengenai Energizing Soy Protein, mari kita lihat dulu cara kita masak makanan itu? Adakah kita menggoreng? Protein yang dimakan kebanyakannya cara masaknya ialah menggoreng. Protein akan musnah dalam suhu yang tinggi.  Untuk perumpamaan mudah, bayi jika demam, suhunya menjadi tinggi. Jika suhu terlalu tinggi dan tidak dirawat, ia boleh menyebabkan sawan. Sawan disebabkan oleh sel-sel rosak. Sel rosak bila suhu bayi melebihi 40 darjah celcius

Ikan atau telur yang digoreng menyebabkan protein rosak dan terurai. Kita sebenarnya makan hampas protein-ini yang dikatakan non essential.

OK. Saya harap semua orang faham apa yang hendak saya sampaikan. Apa relevannya Energizing Soy Protein (ESP) dalam diet harian anda.

Untuk itu sila baca entry saya berkenaan ESP di sini ya. ENERGIZING SOY PROTEIN

Semoga anda semua mendapat manfaatnya. Seperti biasa tips dan panduan pemakanan disertakan untuk setiap pembelian. Untuk renungan kita bersama, jaga makan, jaga pandangan dan jaga lidah untuk mendapatkan solat yang kusyuk.

Call/whatapps/sms: 019 2250752
Email : normila.muhamad@gmail.com
Add FB: https://www.facebook.com/normila.muhamad
Like Fan Page: https://www.facebook.com/MamanurinsVitaminShop
Blog Urus Akaun Bisnes Kecil: www.normilamuhamad.blogspot.com

*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments: