Resepi Cheesekut - CIK MIL MILA

Saturday, April 26, 2014

Resepi Cheesekut

Kemaruk dengan mencuba resepi baru. Hasil yang menarik (perasan!) tapi mungkin terlalu creamy dan manis untuk saya. Lain orang lain citarasa ye tak. Untuk neutralkan kemanisan tu toppingkan lah dengan buah-buahan yang masam seperti strawberry, kiwi atau anggur pun ok.

Resepi ni saya 'curi' dari blog ummi Shaklee saya tapi saya mengolah mengikut apa yang ada dalam dapur saya sahaja. Untuk yang tak berapa suka nak makan manis eloklah dikurangkan sukatan susu dan lebihkan cream cheese. Ikut selera masing-masing la ..

Yang pasti en suami tak boleh makan sebab guna susu. Ampun ya bang..

Resepi Cheesekut


Bahan-bahan.
  • Cream cheese (250g)-saya guna brand Tatura sebab murah. :p
  • 1/2 tin susu pekat manis - saya guna 1/4 tin F&N tapi sangat manis juga
  • Biskut deluxe crackers (original flavour) - saya guna Munchy's cracker-dah itu je yang ada
  • Nestum-haha, saya guna yang 3 in 1 sebab nak habiskan setok. Manalah tak creamy dan manis???
  • Susu segar Dutch Lady (utk celup2 biskut)-saya guna low fat, pun sebab itu yang ada
Cara-cara
  • Pukul cream cheese guna mixer sampai kembang dan ringan


  • Masukkan susu pekat-saya cadangkan jangan buat 1/4 tin. Sebab manis, tapi errr..ikut lah citarasa masing-masing. Boleh lebihkan atau kurangkan

  • Putar dua bahan ini sehingga sebati. Ketepikan dulu

  • Celupkan biskut ke dalam susu low fat, jangan rendam cuma celupkan sekadar untuk basahkan biskut

  • Susunkan biskut ke dalam loyang  cantik-cantik

  • Selepas penuh satu layer, sapukan campuran cream cheese dengan susu pekat yang dipukul tadi ke atas susunan biskut dalam loyang dan taburkan nestum.


  • Ulang step yang sama, celup biskut-susun dalam loyang dan sapu cream cheese kemudian tabur nestum sehingga cream cheese habis

  • Topping yang paling atas sekali lebihkan cream cheese dan nestum

  • Akhir sekali, sejukkan dalam peti ais. Kalau suka, toppingkan juga dengan buah-buahan seperti kiwi, strawberry dan anggur.
  • Dah sejuk, boleh potong cantik-cantik.

Selamat mencuba ye kawan-kawan.  Terima kasih ummi Jannatul Fadilah dan pengirim resepi asal FB: 1001 rasa

Paling kelakar, BFF saya kata nama resepi ni sepatutnya ditukar dari cheekut kepada cheetul. Sebab kalau 
cheesekut - cheese kot.
cheesetul - cheese betul.

Muahahahahhaa.



Call/whatapps/sms: 019 2250752 
Email : normila.muhamad@gmail.com 
Add FB: https://www.facebook.com/normila.muhamad 
Like Fan Page: https://www.facebook.com/MamanurinsVitaminShop 
Blog Urus Akaun Bisnes Kecil: www.normilamuhamad.blogspot.com 

 *Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments: