Merancang untuk Hamil tapi Budget Terhad? - CIK MIL MILA

Wednesday, September 10, 2014

Merancang untuk Hamil tapi Budget Terhad?

Ambil asid folik sebulan sebelum hamil

Saya ingin tahu mengenai pengambilan asid folik. Ia difahamkan baik untuk wanita hamil dan persediaan untuk hamil.

Tetapi adakah sebarang jumlah maksimum untuk kandungan pil asid folik yang perlu diambil seseorang itu? Adakah ­sebarang kesan sampingan jika seseorang ­terlebih mengambil asid folik?

Rahmah,
Johor Bahru, Johor

Dos minimum asid folik bagi wanita yang ingin hamil adalah 400 mikrogram atau mcg (0.4miligram atau mg). Terdapat dua jenis ­persediaan pil asid folik; sama ada 400 mikrogram (0.4mg) ataupun 5mg.

Selain itu, asid folik juga ada terdapat dalam kandungan multivitamin dalam dos berbeza yang lazimnya kurang ­daripada dos minimum 400 mcg yang diperlukan itu.

Memandangkan asid folik bersifat larut air, kandungan berlebihan lazimnya akan dibuang melalui air kencing. Mengambil dos 5mg itu sememangnya berlebihan tetapi masih ­tidak mendatangkan mudarat. Saya tidak pasti sama ada mengambil
dos lebih daripada itu mendatangkan masalah serta mengapa perlu me­ngambul dos lebih daripada 5mg.

Pengambilan asid folik hendaklah dimulakan apabila wanita berhasrat untuk hamil kerana ia seelok-eloknya diambil sekurang-kurangnya sebulan sebelum
hamil, malah sekurang-kurangnya tiga bulan sebelum hamil bagi wanita yang bayinya pernah mengalami kecacatan sistem saraf tunjang (tiub neural). ­Untuk dewasa juga, asid folik elok untuk kesihatan.


http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Ambilasidfoliksebulansebelumhamil/MA/Article/index_html

B-Complex Shaklee

Lengkap dengan vitamin B6 (13.5mg), B12 (40.5mcg) dan asid folik (200mcg). Pengambilan asid folik bersama-sama dengan kehadiran vitamin B6 dan B12 amatlah disarankan bagi mengelakkan anemia yang boleh menyebabkan masalah kesuburan serta mengurangkan risiko kecacatan janin dan kecacatan tiub neutral.

B- Complex sangat baik untuk saraf yang memberi ketenangan kepada si pemakannya. Mereka yang mempunyai cukup dos B- complex dalam tubuh badan akan lebih tenang, terkawal dan ceria. Tidak hairanlah ia memudahkan untuk hamil. Elok diambil untuk mereka yang mengalami sakit kepala dan migrain.  Ia bertindak secara semulajadi. Pengambilan berterusan menghindarkan  episod migrain yang menjejaskan kesuburan.





Call/whatapps/sms: 019 2250752 
Email : normila.muhamad@gmail.com 
Add FB: https://www.facebook.com/normila.muhamad 
Like Fan Page: https://www.facebook.com/MamanurinsVitaminShop 
Blog Urus Akaun Bisnes Kecil: www.normilamuhamad.blogspot.com

*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments: