Perkara yang Patut di Jangka Ketika Hamil - CIK MIL MILA

Thursday, September 4, 2014

Perkara yang Patut di Jangka Ketika Hamil

 Apa yang akan berlaku sepanjang 9 bulan kehamilan. Secara amnya, biar saya ringkaskan.

 1. Perubahan bentuk badan 

Of course lah akan berlaku. Perkara ni lah yang paling jelas di mata orang sekeliling. Yang luaran tu biasalah kan. Ni yang dalaman yang paling mengerikan ! Opsss... kenapa saya cakap macam tu? Sebab ianya kadangkala menyakitkan mata dan berlaku ketidakselesaan. Contohnya:- kerengsaan atau kegatalan, stretch marks, pigmentation dan pelbagai alahan yang tidak pernah dialami sebelum ini. Oh jangan risau... tidak semua wanita mengalami situasi yang sama. Yang penting apa pun yang berlaku bersiap sedia dan cari penyelesaian. 

Risau tentang strech mark? Jangan khuatir, ambil protein yang cukup sepanjang kehamilan. Protein mestilah yang berkualiti tinggi seperti Energizing Soy Protein (ESP). Hanya 3 sudu sehari, boleh mencegah dari stretch mark. Kenapa? sebab protein baik untuk menghasilkan sel-sel baru. Sel yang rosak digantikan.
Dalam kes saya, saya memang mengalami kegatalan satu badan. Waktu ni nyamuk suka sangat dekat-dekat nak hisap darah saya. Memang tak boleh tahan. Nasib baik saya stand by krim Herbal Blend.  Ya Allah, bila sapu je krim ni, nyamuk pun tak mo dekat sebab bau herba. Bau herba yang menyenangkan di hidung saya tetapi seperti racun kat nyamuk tu.... Haha... mana saya dapat idea ni? Sebab masa saya nak gi panjat Broga Hill tu saya beli 'mosquito repellant', baunya ala-ala macam krim Herbal Blend, tapi Herbal Blend lagi best lah!!


2. Makan untuk 2 orang?

Haha... alasan untuk ibu hamil makan banyak. Konon-konon makan untuk 2 orang. No no no. Tak boleh macam tu. Kita reset minda kita macam ni. Baby dalam perut perlukan nutrien untuk membesar dalam masa yang sama ibu perlu tenaga untuk kuat dan mampu untuk melalui 9 bulan dan ketika melahirkan. Kalau makan banyak semata-mata untuk hidangan 2 orang dikhuatiri ia akan menambah berat yang tidak diingini. Ianya boleh membawa kepada risiko yang lain seperti darah tinggi dan kencing manis. 

3. Perubahan Emosi

Kebanyakan kita salahkan hormon. Ye betul. Memang itu yang berlaku, tapi logiklah jugak kan? Switch switch! Reset reset! Fikir positif dan perjalanan yang indah ketika hamil. Jangan terlalu fikirkan ketakutan ketika melalui labour pain tu. Banyakkan meluah perasaan kepada pasangan supaya ianya tidak terpendam. Support dari pasangan sangat crucial waktu ini. Berilah semangat kepada isteri. Untuk yang beragama Islam, kita laksanakan kewajipan kita solat 5 waktu, baca al Quran dan banyakkan berzikir. In shaa Allah ketenangan itu akan datang. Perubahan emosi negatif yang tidak terkawal sangat membahayakan kesihatan. Ia boleh mendatangkan hypertension dan penyakit emosi yang lain. Ianya boleh memberi kesan kepada emosi bayi dalam kandungan.

Tips untuk emosi yang stabil ialah cukupkan dose vitamin B dalam tubuh anda. Untuk mencukupkan itu, carilah vitamin B-Complex dan yang terbaik pastilah keluaran Shaklee. Hanya sebiji sehari sudah cukup. Bukan sahaja baik untuk emosi dan kestabilan diri, ia juga diperkaya dengan folic acid sangat baik untuk pembentukan sel darah merah dan mengurangkan risiko 'neural tube birth defects' kepada bayi dlm kandungan.

 

4. Perubahan kepada Keinginan Seks (Libido)

Mengekalkan hubungan ketika hamil ini sangat penting untuk memberi sokongan kepada kedua-dua suami dan isteri. Apa pun yang kita rasa ketika ini, jangan pendam. Luahkan. Mungkin suami tidak memahami kesukaran dan perasaan kita, jelaskan dengan baik. Suami pula perlu faham kedudukan isteri. Komunikasi ini sangat sangat penting. 

Suami harus pandai mengambil hati isteri. Urutlah isteri dengan kasih sayang. Urutan itu menenangkan dan menambah keinginan kepada hubungan intim. Kalau isteri tak berkeinginan, anda tahu nak buat apa. Seduce your wife !

5. Kedatangan Bayi

Waktu inilah yang ditunggu-tunggu. Banyakkan membaca teknik-teknik untuk  menghadapi waktu melahirkan bayi. Banyakkan rehat dan bertenang ketika waktunya semakin hampir. Bayangkan bayi dipangkuan kita selepas itu... saat yang berharga!


Call/whatapps/sms: 019 2250752 
Blog Urus Akaun Bisnes Kecil: www.normilamuhamad.blogspot.com 

*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments: