Hb rendah Ketika Hamil? - CIK MIL MILA

Tuesday, October 21, 2014

Hb rendah Ketika Hamil?

Bila check up kat klinik untuk check perut dan cek mengandung ni kan, saya biasanya suka borak-borak dengan kawan-kawan seangkatan. Ye la, daripada menunggu tak de buat apa, ada baiknya kita berkawan-kawan. 

Tahu tak setiap buku merah untuk ibu mengandung ni ada label yang tertentu tau. Kalau hijau, maksudnya tiada risiko, kuning risiko tinggi dan kalau merah memang lagi tingggi lah risikonya. Setiap kali nak update blog, nak ambil pic buku merah saya tu, setiap kali tu lah buku tu duduk diam-diam dalam kereta. Tak pernah bawa keluar sebab takut tercicir dan lupa nak bawak ketika check up.

Cuba teka saya punya warna apa? Uhukk...kuning tau. Hanya Ketua Jururawat atau Doktor yang boleh attend appointment saya. Tapi kalau perlu perlu ambil darah, memang Jururawat Masyarakat pun boleh. Extra precaution juga sebab mereka perlu pakai double glove. Darah bervirus memang macam ni. Redha.

Sumber: Google

Banyak antara ibu-ibu mengandung mengalami masalah Hemoglobin (Hb). Walaupun sudah makan makanan yang disarankan, makan tablet iron yang dibekalkan pun masih di bawah paras rendah. In fact, I was one of them during my first dan second pregnancy. Syukurlah kali ini tiada masalah macam tu. Kali pertama check up 13+, kali kedua 11+ dan kali ketiga 13+. Apa yang saya buat, saya makan banyak, dan makan set hamil Shaklee. Yang paling penting Vita-Lea tu jangan miss sehari pun sebab Vita Lea tu memang do wonders.

Apa itu Vita-Lea?

Vita-Lea® with Iron Formula merupaka Multivitamin & Multimineral yang mempunyai kepelbagaian yang menakjubkan.

Sains terbaik Shaklee menghasilkan salah satu suplemen yang paling komprehensif dan seimbang yang mampu anda miliki. Vita-Lea dirumus khas bagi memenuhi keperluan terhadap 28 vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh orang dewasa.

Apabila Diambil Setiap Hari, Vita-Lea:
  • Membantu mengekalkan kesihatan yang sempurna*
  • Mengandungi beta karotena yang bermanfaat untuk menggalakkan pertumbuhan, memelihara penglihatan dan menjanakan semula tisu.
  • Membekalkan kalsium, fosforus serta vitamin C dan D untuk kesihatan tulang dan gigi
  • Biotin dan asid pantotenik menyokong metabolisme lemak dan karbohidrat
  • Vitamin B12 merangsang pembentukan sel-sel darah merah*
Produk ini mengandungi alfalfa (Medicago sativa). Individu yang berisiko menghidap lupus eritematosussistemik hendaklah berbincang dengan doktor mereka sebelum mengambil produk ini.

Tidak mengandungi perisa atau pewarna tiruan, pemanis atau pengawet.
Tapi... bila dah makan Vita-Lea ni jangan pula skip makan berkhasiat ye. Saya pasti ibu-ibu hamil sangat risau kalau Hb rendah sebab nanti nurse dengan doktor bising. Diaorang pun bising bukan sebab apa pun. Mereka risaukan kesihatan kita. Risiko tinggi kalau Hb rendah. Ia boleh menyebabkan anemia kepada ibu hamil.

Tentang anemia tu kita cerita di lain entry. Till then tatata...


Call/whatapps/sms: 019 2250752
Email : normila.muhamad@gmail.com
Add FB: https://www.facebook.com/normila.muhamad
Like Fan Page: https://www.facebook.com/MamanurinsVitaminShop
Blog Urus Akaun Bisnes Kecil: www.normilamuhamad.blogspot.com

*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments: