Kenapa Wajib Ambil Zat Besi Ketika Hamil?

3:58 PM

Walaupun tak mengandung, kita sememangnya memerlukan zat besi. Mengapa?
  • Ia adalah penting untuk membuat hemoglobin, protein dalam sel darah merah yang membawa oksigen ke sel-sel lain.
  • Ia merupakan satu komponen penting dalam myoglobin (protein yang membantu bekalan oksigen ke otot anda), kolagen (protein dalam tulang, tulang rawan, dan tisu perantaraan yang lain), dan banyak enzim.
  • Ia membantu anda mengekalkan sistem imun yang sihat. 
Bila hamil kita lebih-lebih lagi memerlukan zat besi. Sebab tu lah bila check up kita diberi multivitamin oleh klinik untuk membekalkan zat besi yang cukup. Walaupun ianya boleh diperolehi daripada sumber makanan, tapi agak sukar untuk mendapat jumlah yang mencukupi
  • Sebenarnya jumlah darah dalam badan kita bertambah semasa mengandung sehingga mempunyai darah hampir 50 peratus lebih daripada biasa, jadi tentulah kita perlukan lebih banyak zat besi untuk membuat lebih banyak hemoglobin.
  • Kita memerlukan zat besi tambahan untuk bayi dan plasenta, terutamanya dalam trimester kedua dan ketiga.
  • Ramai wanita perlu lebih kerana mereka memulakan kehamilan dengan tanpa zat besi yang cukup.
Tahu tak, kali pertama dan kali kedua mengandung, Hb saya tidaklah secantik mana. Memang consider high risk juga sebab Hb saya selalu 10 di bawah. Makanlah banyak mana pun, macam tu juga. Iron tablet dah diberi double dose. Tak lalu nak makan oiii. Tapi makanlah juga sebab sayangkan diri dan anak dalam kandungan.

Lebih meningkat usia, lebih berisiko tinggi. Syukur alhamdulillah, dengan pengambilan Vita-Le, mengandung kali yang ketiga ni, Hb saya memang cantik kaw kaw. Hb 13 ke atas! Alhamdulillah alhamdullillah. Patutlah bertenaga semacam je pregnant kali ini. Sebab hemoglobin dalam darah cukup! Vita-Lea ni cuma perlu makan sehari sebiji je. Tapi kesannya menakjubkan!



Vita-Lea® with Iron Formula
Multivitamin & Multimineral

Kepelbagaian yang Menakjubkan

Sains terbaik Shaklee menghasilkan salah satu suplemen yang paling komprehensif dan seimbang yang mampu anda miliki. Vita-Lea dirumus khas bagi memenuhi keperluan terhadap 28 vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh orang dewasa.

Apabila Diambil Setiap Hari, Vita-Lea:
  • Membantu mengekalkan kesihatan yang sempurna*
  • Mengandungi beta karotena yang bermanfaat untuk menggalakkan pertumbuhan, memelihara penglihatan dan menjanakan semula tisu.
  • Membekalkan kalsium, fosforus serta vitamin C dan D untuk kesihatan tulang dan gigi
  • Biotin dan asid pantotenik menyokong metabolisme lemak dan karbohidrat
  • Vitamin B12 merangsang pembentukan sel-sel darah merah*
Produk ini mengandungi alfalfa (Medicago sativa). Individu yang berisiko menghidap lupus eritematosussistemik hendaklah berbincang dengan doktor mereka sebelum mengambil produk ini.

Tidak mengandungi perisa atau pewarna tiruan, pemanis atau pengawet. 
Risiko Kekurangan Zat Besi

Anemia ialah kekurangan zat besi semasa mengandung dikaitkan dengan kelahiran pramatang, berat lahir rendah, dan kematian bayi.

Berapa banyak zat besi yang diperlukan

Wanita hamil: 27 miligram (mg) zat besi sehari

Wanita yang tidak hamil: 18 mg

Makanan sumber zat besi
  • Daging merah merupakan salah satu sumber yang terbaik dari besi untuk wanita hamil. (Hati menyediakan kepekatan tertinggi zat besi, tetapi ianya tidak selamat untuk diambil.) 
  • Bayam juga sangat bagus terutama yang dimasak secara rebus dan diminum sup dan dedaunnya sekali

Call/whatapps/sms: 019 2250752
Email : normila.muhamad@gmail.com
Add FB: https://www.facebook.com/normila.muhamad
Like Fan Page: https://www.facebook.com/MamanurinsVitaminShop
Blog Urus Akaun Bisnes Kecil: www.normilamuhamad.blogspot.com


*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

You Might Also Like

0 comments