Selera Besar tapi Rasa Bersalah Sebab Makanan tak Berkhasiat - CIK MIL MILA

Thursday, October 16, 2014

Selera Besar tapi Rasa Bersalah Sebab Makanan tak Berkhasiat

Sejak disahkan mengandung,saya memang berhati-hati memilih  makanan (read:berkhasiat) untuk kebaikan saya dan bayi dalam kandungan. Sungguhpun begitu saya sentiasa tertewas dengan nafsu makan saya yang besar juga tewas dengan pilihan yang terhad. 
Nafsu tu memang salah saya. Suka teringin nak makan yang bukan-bukan. Rojak mamak la, cendol lah, ABC, cheese cake, kuih muih. Terlalu banyak kot nak list kan semua.

Sumber: Google

Pilihan terhad sebab saya tak pandai/tak kreatif hendak mempelbagaikan hidangan yang sedap dan berkhasiat. Selalunya samada sedap tapi tak berkhasiat atau sangat berkhasiat tapi tak sedap. Huwaaaa.. stress juga gini.

Paling takut bila doktor cakap saya perlu mengambil sumber protein yang banyak. Jumlah yang disarankan seperti berikut:-

Wanita hamil: kira-kira 70 gram (g) protein sehari

Wanita yang tidak hamil: kira-kira 45 g
  
Manakan saya tidak risau, hari-hari memang masak protein; ayam, ikan, udang tapi cara masak saya sangat sangat tak berkhasiat. Samada guna minyak yang banyak atau disebabkan ayam tu sendiri yang banyak hormon (read: ayam daging). Mati akal juga saya dibuatnya tau. Anak-anak kalau saya masak ala-ala healthy way, dia orang tak berapa nak selera. Ended up kami terpaksa makan kat luar sebab makanan tak sedap dan tak puas.

Mengapa saya perlu protein semasa mengandung?

Asid amino yang membentuk protein adalah blok pembinaan sel-sel badan dan tubuh bayi juga. Adalah sangat-sangat penting untuk mendapatkan protein yang mencukupi sepanjang kehamilan, bukan sahaja ketika awal kehamilan, tetapi juga semasa trimester kedua dan ketiga, apabila bayi mula membesar  dengan cepat. Payudara dan organ-organ pula semakin membesar untuk menampung keperluan bayi dalam perut saya ni.

Kalau saya kurang protein, tentulah ia akan menjejaskan bayi saya kan? Tapi kata doktor, tak payahlah nak follow sangat guidelines tu. Sebaliknya secara purata je.  

Jom-jom kita check makanan sumber protein selain dari yang saya namakan di atas. Kita flashback subjek sains masa sekolah dulu. (Dulu belajar main-main)

Kacang adalah sumber besar protein, seperti daging tanpa lemak, ayam, ikan dan kerang-kerangan, telur, susu, keju, tauhu, dan yogurt. Walaupun produk haiwan mengandungi protein yang lengkap (semua sembilan komponen asid amino) dan sumber tumbuh-tumbuhan lain yang pada amnya tidak, memakan pelbagai jenis makanan sepanjang perjalanan hari akan membantu memastikan ibu mengandung mendapat semua asid amino yang diperlukan.

Nak tahu tak? 70g protein lebih kurang macam ni je:-

1. Dua gelas susu,  
2. Dada ayam 150gm, dan  
3. Dua cawan yogurt

Macam tak banyak je kan. Hihi

Berikut adalah contoh beberapa sumber protein yang baik:

Produk Tenusu:-
     
     1 cawan susu skim: 8 g
     30gm keju mozzarella: 7 g
     30gm keju cheddar: 7 g
     1 telur besar segar: 6 g
 
Kekacang

     1/2 cawan tahu mentah : 20 g
     1 cawan lentil masak: 18 g
     1 cawan kacang hitam dalam tin: 15 g
     1 cawan kacang merah dalam tin: 13 g
     2 sudu besar mentega kacang halus: 8 g
     30gm kacang goreng: 7 g
     1 cawan susu soya (light plain): 6 g

Daging, ayam dan ikan
 
     1/2 dada ayam panggang (tanpa kulit): 27 g
     85gm salmon: 23 g
     85gm ikan: 23 g
     85gm daging lembu tanpa lemak, kukus: 21g

Tanda-tanda kekurangan protein

Penurunan berat badan, keletihan otot, jangkitan yang kerap, dan pengekalan cecair yang teruk boleh menjadi tanda-tanda bahawa anda tidak mendapat protein yang mencukupi dalam diet anda.

Kalau ibu mengandung ada masalah seperti di atas, cepat-cepat cari sumber protein yang berkualiti. Saya sangat sarankan ESP Shaklee. Tak perlu tunggu semua tu berlaku, yang penting mencegah lebih baik dari mengubati kan?

Satu serving ESP ni (3 sudu besar) mempunyai 14gm protein tau! So yang tak cukup tu kita top up la dengan our daily food macam susu, tauhu, tempe, ayam dan ikan. Senang je kan? So, kalau tak mampu nak sediakan makanan berkhasiat setiap hari jangan risau. Kita ada option yang mudah, selamat dan mudah menyerap ke dalam tubuh badan.

Kalau nak tanya banyak lagi, jangan segan silu call saya tau!

Call/whatapps/sms: 019 2250752 
Email : normila.muhamad@gmail.com 
Add FB: https://www.facebook.com/normila.muhamad
Like Fan Page: https://www.facebook.com/MamanurinsVitaminShop 
Blog Urus Akaun Bisnes Kecil: www.normilamuhamad.blogspot.com 

*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments: