Selepas Cesarean

10:50 PM

Entry ni dah lama terperam, baru hari ni nak publish.

***********************************************************************************

Di wad, saya dan suami di ajar cara-cara breastfeed baby. Walaupun saya tak boleh bergerak, tapi saya memang hendak sangat breastfeed baby Sofea. Nurse meletakkan bantal disisi saya dan suami memegang baby. Sukar juga nak bagi baby latch dengan betul sebab saya tak mampu mengiring. Hanya tangan yang boleh digerakkan. Berkat kesungguhan suami, akhirnya berjaya juga saya breastfeed baby Sofea dalam keadaan berbaring. Tak pasti ada susu ke tidak, tapi perlu juga untuk stimulate susu supaya keluar. Pandai baby Sofea menghisap susu. Subhanallah ! Sampai terlena Sofea di sisi mama. Bila dah terlena, suami akan mengangkat Sofea ke cot nya. Secara purata dia akan bangun sejam sekali untuk menyusu. Memang suami tak dapat berehat sepanjang hari tu.

Malamnya, adik ipar saya 'maksu' takeover pula menjaga saya sebab suami harus pulang untuk menguruskan uri pula. Kesian maksu sebab terpaksa menggantikan suami untuk menjaga Sofea dan mengangkatnya supaya boleh menyusu dengan saya. Sejam sekali sehinggalah pagi menjelma.

Oh lupa nak cerita, malam tu saya sudah boleh angkat kepala dengan bantuan suami. Sedikit demi sedikit supaya saya boleh makan dan minum. Malam tu saya minum ESP Shaklee dan air kosong. Itupun melalui straw (macam tiub je). Bubur pun saya makan juga tapi sangat sedikit sebab tak berapa selera. Takut pun ada juga. Doktor kata kalau tak selera jangan paksa. Heheh. Bibir saya sangat kering dan pedih. Tekak pun kering akibat kekurangan air dan sejuk.

Luka czer sakit dan pedih. Tahan sajalah sambil zikir dalam hati. Nak buat macam mana. Ubat tahan sakit dan ubat angin dah makan tapi tetap lah sakit. Wad sejuk sangat sampai baby Sofea bersin banyak kali. Alahai kesian anakanda. Bermulalah malam saya yang tak berapa nak lena. Hehe...

Call/whatapps/sms: 019 2250752

*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

You Might Also Like

0 comments