Kenapa Wanita yang Hamil Kerap Mengalami Kekejangan Kaki - CIK MIL MILA

Tuesday, September 19, 2017

Kenapa Wanita yang Hamil Kerap Mengalami Kekejangan Kaki

Kenapa wanita yang hamil kerap mengalami kekejangan kaki


Dulu masa mengandung anak pertama dan kedua saya selalu kejang kaki. Biasanya pada waktu malam ketika tidur. Bayangkan tengah lena diulit mimpi tiba-tiba awwwwwwwwwwwww. Kaki kejang! Masa tu suami yang sedang lena pun terjaga. Sebab si isteri mengerang kesakitan.

Lebih kerap berlaku semasa trimester ke2 dan ke3. Biasanya berlaku pada betis, kaki atau kedua-duanya. Aduhai. Memang sakit teramat.

Kalau terjadi begini, apa kita patut buat?


1. Tinggikan dan angkatkan kaki. Kalau boleh kaki lebih tinggi dari badan.

2. Pakai stokin. Sekarang ini ada macam-macam jenis stokin di pasaran. Ada yang sangat bagus untuk menyokong kaki dan betis.

3. Regangkan otot betis. Yang ni kita buatlah regangan sedikit. Sekurang-kurangnya tak adalah kaku sangat betis tu ye tak?

4. Minum air yang banyak untuk kekal hidrasi. Jangan takut minum air yang banyak. Sebaiknya air yang dirawat dan bebas logam berat dan klorin. Lebih baik kalau ada kandungan mineral yang tinggi.

5. Ambil suplemen kalsium. Yang ini sangat membantu in shaa Allah. Saya memang mengambil kalsium setiap hari untuk anak yang ketiga. Alhamdulillah. Mujarab dan berkesan untuk saya. Tiada episod kejang malah saya tidur saya lebih lena dan mudah bangun pagi.

Harapnya tips ni dapat membantu ibu-ibu hamil di luar sana untuk menangani masalah kejang kaki semasa hamil. Kalau nak tanya tentang Set Hamil Shaklee atau tentang suplemen kalsium boleh whatsapp saya  Normila 019 225 0752

No comments: