Tips Anak Sihat, Ibu Gembira - CIK MIL MILA

Tuesday, April 16, 2013

Tips Anak Sihat, Ibu Gembira

Minggu lepas saya ke klinik berjumpa dengan biz partner saya. Ramai betul orang di klinik. Kebanyakannya ibu bapa menemani anak mereka untuk mendapatkan rawatan. Ada yang demam, selesema dan tak kurang juga yang mengalami asma/lelah. Itu pemandangan biasa di klinik.

Sebagai seorang ibu kepada dua orang anak yang sedang membesar, klinik tu memang tempat kunjungan wajib setiap bulan. Doktor dan jururawat pun sudah mengenali kami. Nasib baik klinik panel. Tidak perlulah kami menyediakan ‘budget’ untuk itu. Kalau dikira-kira, setiap lawatan ke klinik untuk seorang anak lebih kurang RM40. Macam saya, dua orang anak, maka jumlahnya RM80. Itu untuk setiap kali lawatan. Cuba bayangkan jika lawatan tu 2 atau tiga kali sebulan.

Seperti yang sedia maklum, 2 orang anak saya berbeza setahun saja. Kalau kakak demam, berkemungkinan besar adik pon akan demam sama. Pernah juga saya dapat tempiasnya . Betapa rendah antibodi kami ini.

Kadang-kadang anak-anak ini, bila dihantar ke sekolah tadika, mereka sihat. Bila balik, hingus meleleh, suhu badan tinggi, gatal-gatal, kadang kala kutu pon ada. Ini lah risiko yang terpaksa saya ambil bila menghantar mereka ke sekolah tadika atau pusat asuhan.

Sukar untuk saya mengubah persekitaran luaran. Apa yang saya boleh buat, saya pastikan yang anak-anak saya boleh melawan sakit dan menguatkan antibodi mereka. Seperti suami, saya tidak membiasakan diri untuk bercuti bila anak-anak sakit biasa, melainkan penyakit berjangkit atau pun demam panas. Kami bukan mahu jadi ibu bapa yang kejam. Tapi kami melatih anak-anak menjadi kuat dan tahan cabaran.

Bagaimana mahukan anak-anak membesar dengan sihat?

1. Pastikan mereka mendapatkan makanan yang berkhasiat. Boleh lihat post saya di SINI

2. Beri mereka makanan tambahan yang diperakui selamat dan semulajadi

3. Sediakan persekitaran yang selesa dan bersih di rumah

4. Libatkan diri dan anak-anak dengan aktiviti luar rumah seperti berbasikal, jogging, badminton atau semudah-berjalan kaki

5. Sentiasa bercerita tentang nilai-nilai islam kepada anak-anak. Anak-anak berusia 3 tahun ke atas suka mendengar cerita tentang nabi dan rasul. Ajarkan doa-doa dan ritual sebelum tidur.

6. Sentiasa memuji anak supaya mereka mempunyai keyakinan diri yang tinggi dan bijak menyelesaikan masalah

Sebagai ibu bekerja, saya pastinya terkejar-kejar untuk memastikan semua perkara dapat dibuat dengan jayanya. Kita perlukan bantuan orang sekeliling seperti suami , keluarga, cikgu anak-anak, pengasuh, pembantu rumah untuk memastikan matlamat kita tercapai. 
Nak tahu makanan tambahan yang saya berikan kepada anak saya?


Anda boleh dapatkan harga yang istimewa dan konsultasi percuma dari saya.

Call/whatapps/sms: 019 2250752
Email : normila.muhamad@gmail.com
Add FB: Normila Muhamad
Like Fan Page: Mamanurins Vitamin Shop

*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments: