Terapi Subuh - CIK MIL MILA

Wednesday, June 5, 2013

Terapi Subuh

Pernah tak rasa kita betul-betul pasrah dengan apa yang terjadi sehingga kita rasa hampir putus asa?

Sedar tak kita every single thing in the world telah ditetapkan resultnya, dan anytime boleh sahaja berubah dengan izin Nya. Kita tahu semua ini tapi kita tak sedar.

Rasanya bukan sekali dua peristiwa ini berlaku pada saya.

Sebelum membuat sesuatu perkara, saya rasa agak mustahil saya boleh mendapat apa yang saya inginkan. Kalau ikut perkiraan dan logiknya, ia 90% hampir mustahil. Tapi saya percaya, kita manusia cuma merancang, Allah is the best planner. Apa yang saya buat, saya niatkan kerana Allah (pastikan tujuan itu baik), saya  berusaha tanpa putus asa dan kemudian saya berdoa sepanjang usaha saya itu, dan resultnya saya serahkan kepada Allah. Jika ini baik bagiku Ya Allah, izinkan aku mengecapinya, jika tidak aku redha dengan apa pun kehendakMu, tidak berhajat selain dariMu.

Sekiranya kita serahkan kepadaNya, percayalah, kita tidak akan rasa putus asa. Kita akan berjuang habis-habisan. Apa pun yang terjadi selepas itu kita akan rasa puas hati dan bersyukur.

Sedangkan Dia yang menciptakan alam ini, mata yang berkedip ini atas kuasaNya, mana mungkin kita mampu perbuat apa-apa tanpa izinNya. Ya Allah yang Maha Berkuasa atas tiap sesuatu.

Al-Fatihah untuk ibu, bapa, bapa mertua, datuk datuk, nenek-nenek yang sudah meninggal dunia juga buat seluruh keluarga saya, muslimin muslimat yang masih hidup atau yang meninggal dunia.

No comments: