Kisah Suami, Isteri dan Vitamin

4:00 PM

Tadi tengah basuh pinggan selepas masak saya teringat kisah ini. Kisah benar setahun yang lalu. Masa tu saya baru je join Shaklee. Dapat SMS dari seorang wanita. Menurutnya dia baru lepas pantang dan memerlukan vitamin untuk ibu berpantang. Dia mahu saya COD di rumahnya pada hari Rabu pagi pukul 10. Saya ingat dengan jelas masa dan harinya sebab saya masa tu masih bekerja. Kerja saya ketika itu memang sangat sibuk ya ampun mengalahkan PM. Pukul 10 pagi memang waktu tengah rancak betul tu. Saya kata, oleh kerana saya tak boleh nak COD, apa kata saya pos kan aje ataupun saya COD selepas waktu kerja. Dia menolak. Alasannya, suami dia tak tahu yang dia beli vitamin dan suaminya tak boleh tahu. Kalau suaminya tahu teruk dia kena marah nanti.

Ya Allah... suami apakah itu? Isteri perlukan vitamin untuk berpantang. Dah ler suami tak bagi duit untuknya beli malah melarang pula dia beli pakai duitnya sendiri.  Kejam betul saya rasa.

Mungkin saya tak tahu cerita yang sebenarnya... tapi itulah dia hakikat kehidupan. Saya rasa sedih sebab tak boleh nak COD waktu tu, saya suruh dia mencari pengedar lain. Selepas itu kami tidak berhubungan. Saya  minta maaf jika puan itu ada terbaca entry saya ini. Bukan untuk mengaibkan tapi sebagai pengajaran. Nama puan itu pun saya sudah lupa. Mungkin dia juga sudah menjadi pengedar Shaklee, malah mungkin sudah berjaya sekarang. Takdir Allah siapa yang tahu.

Kasihannya kan wanita. Penat lelah mengandung, melahirkan anak bukanlah mudah. Sakit, perit, penat, lelah hanya Allah yang tahu. Mohonlah suami-suami memahami keadaan isteri. Bukanlah banyak sangat permintaannya. Cuma mahukan badan yang sihat untuk menjalankan tanggungjawab yang sempurna bagi seorang isteri dan ibu. Siapa juga yang mendapat faedahnya, tentulah sang suami dan anak-anak. Apalah sangat hadiahkan isteri dengan vitamin-vitamin. Bukanlah si isteri beli racun untuk membunuh diri. 

Ada banyak kes yang saya lalui sejak bergelar pengedar Shaklee ni. Isteri memang perlu tanya suami kan? Kebanyakannya memang suka lah manfaat vitamin ni, tapi penghujungnya suami cakap....tak ada budget. Saya cakap, tak pe belilah ikut budget, kami boleh cadangkan mengikut budget. Ada yang jawab macam ni. Tak de budget untuk vitamin langsung. Huh...

Sedih sangat bila isteri dah beriya-iya nak suami cakap macam tu. Lagi sedih bila suami tu boleh pula make up kan kereta, pakai gadget mahal-mahal, pakaian jenama, makan tempat mahal tapi keperluan kesihatan isteri diabaikan. Isteri solehah...redha. Sebab itulah isteri perlu ada pendapatan sendiri. Sekurang-kurangnya boleh mengurangkan 'beban' suami. Yang sebenarnya bukanlah beban pun tapi tak nampak faedahnya.

Tapi...bukan semua suami macam tu. Banyak juga suami yang survey vitamin untuk isteri. Nak isteri yang menawan, cantik, hebat di ranjang dan sihat. Siapa yang untung, suami juga yang untung kan?

Wahai suami di luar sana... sayang isteri tinggal-tinggalkan.... tapi biarlah isteri itu sihat dan menawan supaya tanggungjawab nya terlaksana dengan cemerlang.
 
Call/whatapps/sms: 019 2250752 
Email : normila.muhamad@gmail.com 
Add FB: https://www.facebook.com/normila.muhamad 
Like Fan Page: https://www.facebook.com/MamanurinsVitaminShop 
Blog Urus Akaun Bisnes Kecil: www.normilamuhamad.blogspot.com 

*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

You Might Also Like

0 comments