Sambal Sotong dan Sup Kobis - CIK MIL MILA

Thursday, May 15, 2014

Sambal Sotong dan Sup Kobis

Saya berazam untuk tidak terlalu buang masa di dapur. Masak satu sayur dan satu lauk sahaja untuk makan tengahari. Menu 2 lauk itu akan dimasak sehingga makan malam nanti. Maksudnya untuk 6 portion. Dengan ini, saya menjimatkan banyak masa, tenaga, elektrik, gas dan bahan mentah. Nampak tak betapa kedekutnya saya tentang masa dan yang lain-lain tu. Time is money. Seriously. 

Sebenarnya dah fikir lama dah...kenapa saya terlalu banyak membuang masa dekat sesuatu yang tidak mendatangkan hasil. Contoh tengok tv cerita drama bersiri. Apa yang saya dapat dengan menepek depan tv setiap hari menonton cerita bersiri. Dapat apa? Maaflah saya tak perli sesiapa, saya cakap apa yang saya rasa. Kalau cerita cinta, saya rasa macam useless sangat. Cerita sebegitu rupa buat saya khayal dan berasa di dunia asing sedangkan cerita itu sendiri adalah rekaan semata-mata. Jika pun cerita itu berdasarkan cerita sebenar, perlu ke saya masuk dalam cerita itu dan 'carried away'. Cukuplah watak-watak dalam hidup saya. Bukan lakonan dan berada di bumi yang nyata. Saya setuju jika orang kata cerita bersiri sebegitu sebenarnya ialah sangat lagha dan melalaikan. Membuang masa dan boleh menjadi dosa dalam keadaan tertentu. Ruginya saya dulu. Saya cakap pasal diri saya, bukan orang lain. Maaf kalau ada yang terasa.

Guru saya suruh fikir sebelum membuat sesuatu. Adakah apa yg kita nak buat ni mendatangkan hasil. Hasil itu subjektif. Contohnya, saya nak main game di handphone. Apa yang saya dapat.Mendatangkan hasil tak? Dapat pahala? Dapat duit? Oh! Main game tak dapat pahala dan tak dapat duit. Membuang masa dan melewatkan saya solat. Ini contoh saja!

Waduh..panjang cerita. Sebenarnya nak cerita pasal hidangan lunch dan dinner kami. Sambal sotong dan sup kubis. Saya berjaya masak dalam masa 30 minit. Its quickfire challenge!

Sebenarnya kita boleh buat sesuatu kerja dengan pantas kalau kita fokus. Saya perlukan sejam untuk masak. Kadang-kadang sejam setengah jika masak yang kompleks sikit. Suami saya memang pantas jika masak. Hebatnya dia. 

Saya rasa yang melambatkan tu sebab saya suka masak sikit, basuh alatan memasak sikit, potong sayur kejap. Pendek kata multitasking masa masak. Memang la lambat kan?

Tadi saya cuba buat macam suami buat. Settlekan bahan-bahan masak semua sekali jalan. Masak. Baru berkemas. Fuyoooooooo...Setengah jam settle! Kalau ketika masak tu mengambil masa yang lama contohnya masak daging, barulah boleh sambil-sambil basuh peralatan masak etc. Kalau masak sotong ni, kejap je siap. 

Sambal Sotong

Sup Kobis

Ada beza bila anak-anak makan masakan kita. Mereka jadi lembut hati dan lebih mendengar kata. Perasa yang saya letak mungkin mengena. Perasa apa tu? Sudah pastilah surah al-Fatihah, surah Al-Ikhlas, selawat dan zikir-zikir. Semoga saya istiqamah!

 Call/whatapps/sms: 019 2250752 
Email : normila.muhamad@gmail.com 
Add FB: https://www.facebook.com/normila.muhamad 
Like Fan Page: https://www.facebook.com/MamanurinsVitaminShop 
Blog Urus Akaun Bisnes Kecil: www.normilamuhamad.blogspot.com 

*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments: