Selamat Datang Rabiul Awal 1441H - CIK MIL MILA

Tuesday, October 29, 2019

Selamat Datang Rabiul Awal 1441H

Artikel ini di salin semula dan di edit sedikit tanpa mengurangkan makna daripada sebaran group whatsapp Raudatul Quran.

Malam tadi sudah pun masuk 1 Rabiul Awal 1441H.

Sambutlah bulan yg mulia ni penuh gembira dgn nikmat dan rahmat yang ALLAH kurniakan pada kita, rahmat dan nikmat ALLAH yang paling besar adalah NABI MUHAMMAD SAW.

قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَٰلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ

Katakanlah: "Dengan kurnia Allah dan rahmat-Nya, hendaklah dengan itu mereka bergembira. Kurnia Allah dan rahmat-Nya itu adalah lebih baik dari apa yang mereka kumpulkan".

Para ulama meraikan Rabiul Awal dari 1 Rabiul Awal hingga pertengahan Rabiul Akhir. Sebab ALLAH muliakan bulan ni dengan kelahiran teragung dan termulia. Jangan sambut pada 12 Rabiul Awal saja, setiap siang dan malam dalam Rabiul Awal penuh rahsia. Banyakkan berselawat, bacaan maulid, membaca Hadis Syamail dan mengamalkan sunnah.

Paling kurang, jagalah malam dan siang 7 dan 12 Rabiul Awal. Dua tarikh ni ada pendapat kuat kata NABI lahir pada tarikh ni.  HABIB UMAR sambut 7 Rabiul Awal sebelum subuh dan 12 pun sambut juga.

Masjid Nabawi (sumber:Google)


7 dan 12 banyakkan selawat, amal sunnah,bangun malam, jaga zahir batin dari keburukan dan doa minta dapat dekat dgn NABI,ikut NABI dan dapat melihat NABI di dunia dan akhirat.

Mencintai NABI adalah asbab sempurna iman, kesempurnaan iman tandanya indahnya akhlak dan keindahan ikhlak asbab untuk dimasukan ke dalam syurga.. 

Siapa yang menghidupkan Rabiul Awal cinta RASULULLAH akan subur dalam hatinya, kelebihannya adalah balasan syurga yang dekat dengan RASULULLAH SAW.


NM
~Rindu Nabi~
29hb Oktober 2019M
1 Rabiul Awal 1440H

No comments: