Sakit dan Gusi Berdarah Semasa Mengandung - CIK MIL MILA

Friday, December 5, 2014

Sakit dan Gusi Berdarah Semasa Mengandung

Agak-agak selain perut wanita mengandung, ada lagi tak bahagian lain yang membengkak? Hehe.... jangan jiwa membengkak sudahlah!

Jom kita renung-renung, memang banyak bahagian wanita yang berubah ketika kehamilan. Memang ketara tetapi paling dibimbangi bila gusi membengkak dan berdarah. Darah-darah ni memang mengerikan. Loya tekak terus nak muntah.

Ketika hamil, gusi ibu menjadi sangat lembut, fragile, bengkak, merah, sensitif dan terdedah kepada pendarahan terutama ketika memberus gigi apatah lagi ketika flossing. Saya memang tak berani sangat nak flossing memang berdarah!

Apa yang menyebabkan gusi sakit dan berdarah semasa hamil?

Hormon-hormon kehamilan menyebabkan membran mukus ibu hamil membengkak (dan sinus juga tersumbat) menjadikan gusi membengkak dan cenderung untuk mudah berdarah. Hormon juga membuatkan mulut ibu hamil lebih terdedah kepada bakteria dan plak, dan boleh menyebabkan radang gusi dan kerosakan gigi pada beberapa wanita jika tidak ditangani dengan baik.Jadi, ibu hamil sebelum tidur pastikan memberus gigi.

Seperti yang kita sedia maklum, air liur dalam mulut kita merupakan antibodi kepada tubuh badan manusia yang dirembeskan ketika tidur. Tak tahulah macam mana saya nak terangkan, yang pasti sebelum tidur, gosoklah gigi, tidur dan bila bangun tidur, minumlah air masak (seolah-olah berkumur dan telan air masak itu) sebelum menggosok gigi pada waktu pagi itu. Bukan sahaja sebagai antibodi, ia juga menyegarkan pagi kita dan baik sangat untuk percernaan!

Sebenarnya, bengkak sikit adalah perkara biasa, tetapi jika gusi berwarna merah menyala, sangat sakit dan mudah berdarah (berus gigi berubah kepada warna merah jambu, atau anda meludah darah keluar apabila anda membilasnya), anda mungkin mempunyai gingivitis - radang gusi itu ringan dan tidak berbahaya. Tetapi gingivitis boleh menjadi lebih serius dipanggil periodontitis, itulah sebabnya penjagaan gigi yang baik adalah sangat penting (kajian juga telah menunjukkan bahawa periodontitis semasa hamil meningkatkan risiko melahirkan anak berat badan yang terlalu awal atau kelahiran yang rendah atau bahkan boleh membawa kepada preeklampsia).

Apa yang patut kita buat jika ini terjadi?
  • Buat pemeriksaan doktor. Cuba untuk melawat doktor gigi anda sekurang-kurangnya sekali selama kehamilan anda untuk pemeriksaan dan pembersihan - tetapi pastikan untuk memberitahu doktor gigi anda hamil, elakkan X-ray.
  • Jaga gigi anda. Berus dan flos seperti anda bermakna ia (cuba untuk melakukan kedua-duanya dua kali sehari) secara tetap. Gunakan berus yang lembut dan selesa.
  • Berus lidah anda. Bukan hanya gigi  yang memerlukan penjagaan - memberus lidah  juga membantu untuk mengurangkan jumlah bakteria di dalam mulu.
  • Makan makanan yang seimbang. Pastikan pengambilan vitamin C yang cukup dalam diet anda, yang menguatkan gusi dan mengurangkan gusi berdarah. Penuhi keperluan kalsium setiap hari untuk menjaga gigi anda (dan tulang) yang kuat.
Saya sendiri mengalami gusi berdarah sekali sekala tetapi tidaklah kerap berbanding dulu-dulu. Apa saya buat? Saya cuma pastikan saya makan Vita-C 500mg sekurang-kurang sebiji sehari. Kadangkala lebih dari itu. Ostematrix juga saya tidak berani langkau. Haha.. kerana saya tahu diri saya. Jika saya termiss makan Vita-C ataupun Ostematrix memang akan terjadilah episod gusi berdarah! Yewwwwwwwwww... saya tak suka!!



Ibu hamil semua, jom consume dua-dua vitamin ini. Kalau anda dah consume set hamil, tak payah dah nak tambah-tambah lagi. Best kan??

Call/whatapps/sms: 019 2250752

*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments: