Kisah Labu dan Telur - CIK MIL MILA

Friday, August 8, 2014

Kisah Labu dan Telur

Saya memang suka makan sayur labu masak lemak. Apatah lagi bila digandingkan dengan ayam goreng rempah dan sambal belacan. Kalau dalam sayur labu tu ada pucuk labu lagi arghh... menjilat jari youuu.. Maaf la saya memang suka masak, makan dan makan. 

Yang menguatkan selera saya ni, tentang kisah Nabi Muhammad SAW. Saya tengok tazkirah Fattabiouni dalam TV Al Hijrah. Kata hos rancangan itu, AL-HABIB MUHAMMAD BIN ABDUR RAHMAN AS-SAGGAF, labu ialah antara makanan kegemaran Nabi Muhammad SAW. Ya Allah, pasti banyak khasiatnya kan. Jom kita check apa khasiat sayur labu ni atau nama english nya pumpkin.


Antaranya ialah

1. Rendah kalori tapi mengenyangkan. Sedap jika dibuat sup, kek, roti atau manisan

2. Kaya dengan nutrisi- Lemak yang sihat. Sangat kaya dengan nutrisi. Antioksidan dan kaya dengan serat. Bukan tu aje, ia ialah sumber beta karotene yang baik untuk mata, kulit yang cantik dan penguat sistem imun.

3. Anti radang - baik jika ada radang sendi atau kebengkakan. 

4. Jangan dilupakan bijinya. Biji nya mengandungi lebih banyak khasiat. Antara bahan penting dalam Nutriferon ialah biji labu. Memang terbaik untuk sistem imun kita

Selepas membuat kajian selama 40 tahun dan semakan semula beribu-ribu jenis sebatian dan lebih 200 jenis herba yang berlainan, Dr. Kojima telah berjaya membangunkan satu-satunya interferon semulajadi di dunia (NutriFeron). Dia telah berjaya menetapkan bahawa ekstrak dari 4 tumbuhan; iaitu biji labu, bunga safflower, Honeysuckle Jepun dan biji Plantago; mempunyai daya kebolehan mendorong pengeluaran semulajadi interferon tubuh. Formulanya yang digunakannya adalah semulajadi, selamat, tulin dan berkesan. Penemuan dan rekaannya telah diiktiraf sebagai penemuan terhebat dalam bidang immunologi. 

Aduhh...sebenarnya nak cerita pasal kisah labu dan telur. 

Satu pagi tu, saya plan nak masak lemak labu. Pergilah kedai runcit terdekat dengan sekolah Alya. Saya memang suka beli barang basah di situ kalau ad-hoc (selalu suami beli stok di pasar borong). Bila masuk kedai tu saya ambil terus sebiji labu saiz sederhana dan beberapa barang lagi. Tak ingat apa sebab kisah ni dah berlaku agak lama. Baru teringat nak cerita. Yang saya ni agak malas juga nak ambil bakul jadi pegang je semua dengan tangan. Sebenanrnya susah jugak nak pegang labu dengan barang-barang lain ni. Entah macamana, masa tengah queue nak bayar, labu yang saya pegang jatuh dan bergolek ke bawah kaunter. Elok-elok je labu tu jatuh atas susunan telur ayam yang tersusun 'sistematik' di tepi kaunter. Boleh imagine tak??

Tahu apa jadi? Labu tu kan keras dan berat, telur tu pulak fragile. Sudahnya 2 biji telur pecah. Aduhh...malu betul. Masa bayar tu terpaksa add in telur 2 biji yang pecah tu. Kesian pula diaorang perlu cuci telur tu. Hehe... sorry!!~~

Tengahari tu masa fetch anak-anak balik sekolah, saya pun cerita lah kisah sadis ni, anak-anak gelak sakan kat saya. So, bila saya masak labu je, mesti mereka akan sebut kisah ni. Nampak gaya sampai bercucu la kisah ni disebut-sebut.



Call/whatapps/sms: 019 2250752 
Email : normila.muhamad@gmail.com 
Add FB: https://www.facebook.com/normila.muhamad 
Like Fan Page: https://www.facebook.com/MamanurinsVitaminShop 
Blog Urus Akaun Bisnes Kecil: www.normilamuhamad.blogspot.com 

*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments: