B Complex: Baik untuk Menstabilkan Emosi - CIK MIL MILA

Thursday, October 23, 2014

B Complex: Baik untuk Menstabilkan Emosi

Tahukah anda kekurangan B complex dalam badan boleh menyebabkan anda menjadi seorang yang sensitif, mudah melenting (marah), runsing tak tentu pasal, terlalu defensive, keletihan, kuat merajuk dan emosi yang tidak stabil.

Sumber: Google

Saya adalah live evidence nya. Kadang-kadang bila bangun pagi, saya saja melengahkan breakfast, buat kerja-kerja rumah yang lain dahulu baru makan. Bila dah delay nak breakfast tentulah saya delay juga nak makan vitamin pagi saya iaitu Vita-Lea dan B-Complex. Kadang-kadang terus terlupa nak ambil. Perkara ni biasanya berlaku pada hujung minggu je. Sebab waktu tu saya tak perlu rushing untuk hantar anak-anak ke sekolah. Light and easy. Rutin pun lari dari biasa. Tapi pada waktu itu lah saya mudah sangat nak marah over small things. Seriously its a small thing!

Nurin, baru 7 tahun, tapi she is very frank and straightforward. Just like me. Tak puas hati cakap, ada isu terus jujur cakap. She simply tell me this once when I scolded her and her sister.

"Mama ni, benda kecik je kot nak marah-marah!"

Saya lupa apa isunya, tapi I was like .... how could she said that to me. Lagi marah saya dibuatnya.

Bila semua dah cool down, saya teringat kata-kata Nurin tu. Sebenarnya memang isu kecil je. Tak perlulah saya tinggikan suara dan marah-marah. Menyesal saya. Suami pula kalau saya marah, dia memang tak suka campur tangan. Begitulah sebaliknya. Nanti dia senyum-senyum tengok saya, suruh saya beristighfar dan usap-usap saya gaya memujuk lah gitu. He knows me so well!

Sebagai ibu, kita bukan sahaja peru mengawal emosi, kita juga perlu tunjukkan contoh yang baik buat anak-anak. Saya bukanlah seorang yang penyabar dan selayaknya dijadikan contoh, but trying to improve things. Yes, experience is the best teacher.

Marah-marah buat saya lebih stress dan lebih penat. Untuk mengelakkan peristiwa ini sentiasa berulang, saya sentiasa pastikan pengambilan B-Complex yang konsisten. Bukan itu sahaja, sambil buat kerja, sambil-sambil berzikir. Bukan hanya di bibir, tapi di hati juga. Ia lebih menenangkan dan mendamaikan.

B complex adalah vitamin larut air. Ia mudah musnah bila kita stress, penat, berjemur di bawah matahari yang terik, berpanas dan bila banyak minum air ia akan keluar melalui urin. Ia juga vitamin yang dikenali sebagi vitamin 'starter plug' yang menukarkan gula menjadi tenaga. Apabila kekurangan vitamin B Complex berlaku, makanan ini tidak ditukarkan sepenuhnya menjadi tenaga, maka risiko kencing manis dan risiko masalah kegemukkan mudah berlaku. 

Sembelit, mudah panik, darah gemuruh, dan kurang selera makan adalah antara simptom kekurangan vitamin B Complex. Saya anggap vitamin B Complex ini sangat-sangat penting untuk semua! 
Boleh baca penuh apa yang istimewanya dengan vitamin B Complex Shaklee di sini.
http://www.mamanurins.blogspot.com/search/label/B%20Complex

Call/whatapps/sms: 019 2250752
Email : normila.muhamad@gmail.com
Add FB: https://www.facebook.com/normila.muhamad
Like Fan Page: https://www.facebook.com/MamanurinsVitaminShop
Blog Urus Akaun Bisnes Kecil: www.normilamuhamad.blogspot.com
*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments: