Puding Roti Wholegrain - CIK MIL MILA

Thursday, October 23, 2014

Puding Roti Wholegrain

Ni semua salah upline saya Jannatul Fadilah.  Dia up kat Facebook gambar puding roti yang dia buat. Saya pun teringin nak buat. Haha. Lagipun ada separuh buku roti di rumah. Wholegrain pula tu. Tak tahulah apa hasilnya.  Saya Google resepi dan cari yang paling sesuai dengan saya sebab saya cari yang simple dan yang bahan-bahan sudah tersedia di rumah. 

Anda boleh cek link resepi puding roti cik mat gebu. Saya derhakakan resepi ini ikut bahan yang saya ada.


Puding Roti Wholegrain


9 keping roti - dah itu je yang ada
Satu tin susu cair
3 biji telur
200ml susu low fat Dutch Lady
2 sudu cream cheese - sepatutnya double cream
100gm Coklat masakan yang dicincang - patutnya coklat cip
60gm gula perang
Sedikit garam
Gula pasir untuk ditabur

Cara-cara

Cincang coklat masakan. Ganti coklat cip. Kalau dah guna coklat cip tak perlu cincang



Bakar dulu roti guna toaster. Sekejap je. Jangan bakar sampai rentung.  :p 





Kemudian sapu loyang dengan butter. Saya malas jadi guna minyak zaitun je. Susun roti yang dipotong kecil-kecil berselang seli dengan coklat tang dicincang.  Ketepikan.



Dalam mangkuk besar, masukkan susu cair, susu low fat, cream cheese, cream cheese, gula perang dan telur. Kacau hingga gula hancur dan sebati. 


Masukkan campuran susu ke dalam roti yang disusun. Tekan-tekan sehingga roti tenggelam dan taburkan gula pasir dan biarkan 20 minit.



Setelah itu bakar selama 40 minit atau hingga masak. Suhu 170 celcius. Pastikan oven dipanaskan dahulu.

Potong bila sejuk.

It turns out black sebab pakai wholegrain plus coklat tu cair. Banyak pula tu letak coklat. Ngeee. Biar buruk rupa tapi rasanya memang sedap. Kalau nak cantik, pakai roti putih dan coklat cip.




Call/whatapps/sms: 019 2250752
Email : normila.muhamad@gmail.com
Add FB: https://www.facebook.com/normila.muhamad
Like Fan Page: https://www.facebook.com/MamanurinsVitaminShop
Blog Urus Akaun Bisnes Kecil: www.normilamuhamad.blogspot.com
*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments: