Disiplin - CIK MIL MILA

Saturday, May 18, 2019

Disiplin

Mencabar betul untuk mendisiplinkan anak. Terus terang sejak kecil, aku dibesarkan dalam sederhana. Arwah abah merupakan seorang peneroka felda, arwah emak pula seorang suri rumah. Bersekolah rendah di sekolah felda, meneruskan pengajian menengah felda. Lepas dapat keputusan PMR , sambung belajar di Sek Teknik JB. Bermatrikulasi di Wangsa Maju. Berdegree di UPM, Serdang.

Arwah abah seorang yang sangat garang (menurut abang-abang dan kakak). Tapi aku tak rasa abah tu garang sangat. Mungkin sebab aku anak perempuan. Anak yang ke-enam. Arwah abah pulak dah berusia waktu tu. Dah kurang sikit garangnya. Aku anak manja. Aku darjah satu, baru dapat adik. Mana tak manja kan.

Cakap pasal disiplin, arwah emak lebih garang pada aku. Sakit dicubit masih terasa sampai skang. Dulu aku memang nakal. Suka bermain dengan budak lelaki. Kawan perempuan pon ada..arghh…masih ingat kenangan silam. Arwah emak memang kuat berleter. Abang aku kata macam Radio Era..jahat kan dia??tapi bila dia dah tak ada, rasa rindu sangat dengar dia berleter..mak mak…rindu kat emak. Rasanya aku banyak mewarisi attitude mak.

Ni nak cita apa ni? Back to cara disiplin anak. Rasanya ni phase kami yang mencabar. Bila anak dah berumur 3 & 4 tahun. Mereka dah faham keadaan sekeliling. Rasa apa yang mereka buat tu semuanya betul. Kurang sabar. Mahu kita ikut cakap mereka saja. Kuat merajuk. Itu yang kami lalui sekarang. Tak pernah rasanya ajar mereka merajuk. Mesti kawan-kawan kat sekolah kan? Pandai aku menuduh. Tapi aku rasa memang betul la tuh.

Lepas tu tak sabar. Kalau nak apa-apa, time tu jugak kena buatkan untuk dia. Aku macam tu ke dulu?? Hu hu. Mungkin kot.

Paling aku salute anak-anak dara aku ni, bila time nk gi shopping. Tak kira la kat kedai runcit ker, shopping mall ker. Memang baik. Tapi kena warn in advance. Jangan mintak apa-apa. Kalau mama papa beli baru amik. Kene bagitau siap-siap. Sebarang rayuan tidak dilayan. Kejam memang kejam…




No comments: